Zo wordt Knipmode gemaakt – deel 1
Iedere maand ligt er weer een nieuwe Knipmode in de winkel. Misschien ben jij wel één van onze trouwe abonnees, en krijg je de Knipmode al iets eerder in de brievenbus. Of misschien ben je een echte webshop-bezoeker, en bestel jij jouw favoriete patronen online. Hoe dan ook, de Knipmode die je uiteindelijk in je handen hebt heeft heel wat fases doorstaan. Ons leek het leuk om jullie eens “een kijkje achter de schermen” te geven, zodat je het hele proces ziet hoe een Knipmode nummer ontstaat.
En ja, we hebben het hele proces opgedeeld, want er komt heel veel bij kijken. Onze ontwerper Christine vertelt.. Deze week deel 1!
Terwijl het winterse weer in aantocht is zit ik vandaag al met m’n ontwerphoofd in de vakantiesferen. Ik ga me bezig houden met het grote vakantienummer in Knipmode juni. Heerlijk, ik heb nu al zin in de zomervakantie.. Hihi.
Een paar maanden terug ben ik samen met Marian naar de Modefabriek in de Rai geweest, waar heel veel merken hun collectie presenteren voor de zomer van 2014. Hier krijgen we altijd ontzettend veel inspiratie, en zo plakken we er meteen een goede brainstorm achteraan!
Tijdens zo’n brainstorm nemen we allerlei ideeën, invalshoeken en knipsels mee van ontwerpen die in de zomermaanden maart tot en met augustus 2014 gebruikt kunnen worden.
Allereerst bedenken we de grote thema’s of invalshoeken van de zes verschillende maanden. Ben je benieuwd naar de thema’s? Oké, laat ik ze gewoon verklappen.. In maart de grote modesteden en in april de wereldtradities én een mannenspecial. In mei is het centrale thema romantiek, met onder andere bruiden en een Máxima special. Dan hebben we juni nog: het grote vakantienummer met de leukste vakantieaccessoires.
Als we deze thema’s hebben bedacht bedenken we de vijf grote modeproducties. Bij deze modeproducties gaan we uit van diverse stijlen zoals sportief, klassiek, romantisch, casual enzovoorts. Zo hopen we dat er in ieder nummer een modeproductie staat die jouw aanspreekt.
Je gelooft wel dat er een storm van ideeën is ontstaan! We zitten immers met alleen maar meiden aan tafel… Tja! Als we al die ideeën op een rijtje hebben gaan we een raamwerk maken. In het raamwerk beschrijf ik het thema of de invalshoek, de bijbehorende producties, het aantal pagina’s, de diverse stijlen en het soort kledingstukken.
Dat raamwerk vormt de rode draad tijdens het productieproces. Dit is handig voor de ontwerpers, de stylistes en uiteindelijk voor de tekstredactie en de vormgevers. Dit zorgt er voor dat gedurende het lange proces van ontwerpen (waarin vaak nummers door elkaar lopen) tot tijdschrift we allemaal op dezelfde lijn zitten en niets vergeten.
Zo, even genoeg informatie voor nu, volgende week lees je deel 2: de kleding ontwerpen en de stofkeuze. Graag tot dan!
Liefs,
Christine