Meer dan 3000 patronen
maak altijd iets unieks
Gratis verzonden
vanaf €20,- in NL
Veilig online
shop met het groene slotje
Snelle levering
binnen 2 tot 3 werkdagen
MODEGESCHIEDENIS – DEEL 5

MODEGESCHIEDENIS – DEEL 5

Peggy belicht elke week een periode met modehoogtepunten uit de voorbije 150 jaar geschiedenis. In het vorige deel las je alles over The American Look.  Dit lees je hier terug.

The New Look – 1947

Toen Christian Dior in 1947 onder zijn eigen naam bekend werd had hij al wat ervaring in de mode door zijn samenwerking met andere ontwerpers uit die tijd. Maar Dior had sterkte behoefte zijn eigen koers te varen en zijn eigen handschrift te ontwikkelen.  Op de dag van 12 februari, in zijn atelier aan de avenue Montaigne in Parijs lanceerde Dior een eerste collectie onder zijn eigen naam. Typerend voor de 90 ontwerpen die hij liet zien is het uitgesproken silhouet: een super slanke taille en een super wijde rok rijkend tot halverwege de kuit.  Een toen aanwezige modejourmaliste riep uit, hard genoeg dat de andere omstanders het ook hoorden, : Dit is een revolutie, Christian, je jurken laten echt een totaal nieuwe look zien.   Mede  met de wetenschap dat er in een die periode , net na de tweede weeldoorlog, sprake was van een tekort aan mooie stoffen was het  opmerkelijk dat Dior zoveel meters durfde te verwerken in zijn creaties. En zo was de New Look al snel een geaccepteerde benaming voor deze nieuwe stijl. Ook andere ontwerpers namen zijn stijl over en het was in het begin van de jaren 50 dat deze trend haar hoogtepunt wist te bereiken.  Dior verwierf een groot aantal klanten uit Hollywood, Amerika en de Europese aristocratie.  Met als resultaat dat Parijs dat zijn positie als belangrijke modestad had verloren. weer helemaal terug op de modekaart kwam te staan.

 

thenewlook