Meer dan 3000 patronen
maak altijd iets unieks
Gratis verzonden
vanaf €20,- in NL
Veilig online
shop met het groene slotje
Snelle levering
binnen 2 tot 3 werkdagen
Modegeschiedenis – deel 4

Modegeschiedenis – deel 4

The American Look – 1943 en toen was er… DENIM

Het begrip vrijetijdsmode was tot die tijd eigenlijk onbekend. Veel zelf verkozen vrije tijd was er immers sowieso niet. Hoewel de Grote Depressie ervoor zorgde dat maar liefst 13 miljoen mensen werkeloos waren. Maar nadat op de cover van het mei nummer van de Amerikaanse Bazaar een model gekleed in een denim jumpsuit verscheen was het (wat later bekend zou worden onder het begrip the American Look) een feit: sportieve mode, gemaakt van functionele casual stoffen. Het gebruik van denim was toen, en nu nog steeds, de basis van deze look. Mede door de tweede wereldoorlog was het moeilijk mooie modieuze stoffen uit het modieuze Europa, waar historisch gezien Parijs het centrum van de mode was, te importeren naar de USA. Min of meer noodgedwongen ontstond er dus een modebeeld dat minder frivool en fashionable was en meer de nadruk legde op kleding waar je je vooral makkelijk in kon bewegen, die niet te veel beïnvloed zou worden door de Parijse trends.

Uiteraard werd de spijkerbroek het iconische voorbeeld van deze look. Vooral later internationaal bekend geworden. Designers als Calvin Klein en Donna Karan wisten het begrip American Look kracht bij te zetten.

modegeschiedenis